top of page

Rananda over geloof


Fragment uit teaching Rananda over genezing en geloof uit Een cursus in wonderen T19.1


Rananda leest uit alinea 4:


Negeer niet onze eerdere uitspraak dat ongeloof rechtstreeks tot illusies leidt.


Onthoud dat wanneer Rananda dat onderwijst, hij altijd onderwijst dat je altijd in iets gelooft. Dus jouw ongeloof is in feite geloof, maar het is ongeloof omdat geloof aan God behoort. Maar het is geloof in Satan, wat ongeloof is in God. Het is altijd een vorm van geloof. Het enige verschil is waar je het op toepast.


Zoals je gelooft in Satan. Je gelooft dat wanneer je er genoeg van hebt je dood kunt gaan. Dat zit in je planning. Je gelooft sterk in doodgaan! Je hebt dat ‘Hoop doet leven’ dat je nog steeds geluk kunt vinden in een wereld die gemaakt werd om ongelukkig te kunnen zijn. En jij denkt – door dat niet toe te geven – dat je nog steeds kunt doorgaan met al je energie te stoppen in de poging om geluk daar mogelijk te maken, ook al weet je dat het niet werkt. Dat – als je echt geluk wilt – je op een andere manier zult moeten gaan functioneren.

Dan staat geluk tot je beschikking, maar niet omdat je het vond door ernaar te zoeken waar het niet is. Je vond het waar het wel is. En het voedt je! Het vult je met de vreugde waarvan je weet dat je die verdient en wilt. Het kwam alleen ergens anders vandaan.

Dan spreekt Jezus over twee werelden, nietwaar? In Een cursus in wonderen heeft hij het over twee werelden.


En de wereld waarin je de meeste tijd doorbrengt, is de wereld van lijden. En de wereld die je graag vermijdt – welk reden je daarvoor ook hebt – is waar je geluk vindt!

En jij denkt dat geluk bestaat uit zo min mogelijk pijn. Je bent blij dat je niet zo veel pijn ervaart. En je zit zo diep in de duisternis dat je dat beschouwt als gelukkig.

Daarom zei Jezus: “Je hebt alles weggegooid wat God je gegeven heeft.” Je overweegt niet eens dat er een innerlijk geluk in jou bestaat. Jij ziet het als een reactie of een gevolg, het gevolg van een oorzaak.


Jij bent wat geluk is. Jouw oorzaak is God! Wat jij beschouwt als geluk vereist een oorzaak binnen het kader van fysieke manifestaties. Dus je vindt niets wat eeuwig is. En toch ben je ongelukkig wanneer eeuwig geluk niet opdaagt in het geluk dat jij geluk noemde, dat afkomstig was van de wereld.


Je wilde echt dat er geen einde aan zou komen. Jouw vriendschappen … je wilt toch niet dat daar verandering in komt? Je wilt niet dat ze komen en gaan. Je wilt dat je altijd gelukkige ervaringen met je vrienden hebt. Maar je hebt nog nooit iemand ontmoet met wie dat zo is, omdat je jezelf zo niet ziet en niemand anders zo ziet. Want jij doet alsof je pas iets met omstandigheden hebt uit te staan nadat ze zich voordoen. En dan vertelt de manier waarop ze zich voordoen jou hoe je moet denken en voelen en wat je moet doen, gebaseerd op hoe jij het best veilig kunt zijn onder die omstandigheden. Veiligheid voorop, geluk op de tweede plaats. Veiligheid is het allerbelangrijkst. Als ik me veilig voel kan ik gelukkig zijn. Ik kan onmogelijk gelukkig zijn als ik niet veilig ben. Ok?


Welnu, het zelf dat behoefte heeft aan veiligheid weet niet dat het eeuwig veilig is. Het moet het onware zelf zijn, het moet een denksysteem in de denkgeest zijn dat we de duivel, het ego noemen. Het doet er niet toe hoe je het noemt. Begrijp je wat ik zeg?

Want als je zo wilt blijven, als je zo in je denkgeest wil blijven functioneren, kun je op geen enkele manier uitkomen bij het geloof dat vereist is om uit te komen bij het vertrouwen dat je eruit zal leiden! Want jij blijft jouw geloof stellen in ongeloof! Je zult de eeuwige hoop hebben dat je het mis hebt over God. Want Jij weet de Waarheid over God! Jij weet dat wat ik zeg de Waarheid is. Je weet het!


Waarom je ermee door zou willen gaan dat niet te geloven, slaat eigenlijk nergens op. Daarom zegt Jezus: “Je zit gevangen in krankzinnigheid.” Want alleen een krankzinnige zou de Waarheid kennen en toch doorgaan zich daartegen te verzetten en verklaren dat hij de Waarheid wil. Verklaart niet iedereen hier dat hij de Waarheid wil?


Toehoorders: Ja.


Rananda: Verklaart niet iedereen hier dat hij Geluk wil?


Toehoorders: Ja.


Rananda: Verklaart niet iedereen hier dat hij de Vrede van God wil?


Toehoorders: Ja.


Rananda: Verklaart niet iedereen hier dat hij genezen wil zijn.


Toehoorders: Ja.


Rananda: Ja! En wat doet iedereen hier? Iedereen hier blijft geloven in het tegenovergestelde en denkt dat het op de een of andere manier toch gaat gebeuren. Maar in de eerste zin* staat dat je volledig aan de Waarheid moet zijn toegewijd. Niet het ene zeggen en het andere doen. Verbazingwekkend, nietwaar?


Toehoorders: Ja.


Rananda: Is het niet verbazingwekkend dat jij oprecht bent en het toch ontzettend moeilijk vindt om er trouw aan te zijn? Dat is toch om buiten zinnen van te raken? Nee, je bent al buiten zinnen!

[Gelach]

Dus ben je dubbelop van de waarheid verwijderd!


[Rananda leest verder]


Zie niet onze eerdere uitspraak …


Onze! O ja, dat hebben we al gelezen, nietwaar? Hij heeft het over ‘onze’. Onze!


Negeer niet onze eerdere uitspraak dat ongeloof rechtstreeks tot illusies leidt. Want ongeloof betekent een broeder als een lichaam zien …


Want ongeloof betekent een broeder als een lichaam zien! Ongeloof betekent ook jezelf als een lichaam zien!


… en het lichaam kan niet ten behoeve van eenwording worden gebruikt.


Lichamen kunnen zich niet verbinden! Dus, als jouw broeder een lichaam is of jij bent een lichaam of jullie zijn beiden een lichaam, dan kunnen jullie je niet verbinden! En dat, mijn vrienden, is een aanval op je Schepper Die Jou heeft geschapen om voor eeuwig de Ene, Eenheid te zijn. Verbazingwekkend, nietwaar? Al opgewonden? Of raak je nu nog dieper teleurgesteld over jezelf? Waarvoor kies je nu? Gebruik je de Waarheid om nog slechter over jezelf te denken, of om de opwinding toe te laten over het idee dat wat je ook dacht onmogelijk is en dat je het kunt loslaten? Wat doe je in die nietige hersenen van jou? Je krijgt genoeg informatie om je vrijheid te vinden!


Als jij dus jouw broeder als een lichaam ziet, heb je de voorwaarde geschapen waaronder vereniging met hem onmogelijk wordt. Jouw ongeloof in hem heeft jou van hem gescheiden, en jullie beiden ervan weerhouden te worden genezen.


Jouw ongeloof in je broeder heeft jullie beiden ervan weerhouden te genezen! Daarom zegt Jezus dat jij je broeders hoeder bent. Daarom!


Daarom! Want hij vertrouwt op Jou om zijn ware Zelf te vinden. En jij kunt alleen je ware Zelf kennen als je het ware Zelf van je broeder ziet! Als ik dat zo hoor is je broeder heel belangrijk voor jou!


Als ik dat zo hoor wordt er van jou totale, volledige toewijding aan je broeder gevraagd.

Ha! Je kunt gewoon niet van je broeder weglopen, nietwaar? Nee! Je kunt niet weglopen en genezen. Zelfs wanneer je er zeker van bent dat hij het niet verdient. Want zodra je er zeker van bent dat hij het niet verdient, heb je jezelf en hem veroordeeld tot de hel! Oooo! En je weet wat de hel betekent, nietwaar? Gebrek aan God! Dus jij veroordeelt jezelf en je broeder tot gebrek aan God. En God is Liefde! Dus, gebrek aan Liefde! Ook al denk je dat je het juiste doet door van hem weg te lopen.


Het is verbazingwekkend, nietwaar? Jij bent je broeders hoeder! Jouw broeder is afhankelijk van jou. Jullie zijn de ouderlingen, vooral jullie die al heel lang bij mij zijn [Rananda lacht] Jullie zijn beslist de ouderlingen want jullie luisteren al heel lang naar deze boodschap! Jullie worden geacht die te leven en te demonstreren en te belichamen. - die boodschap te zijn. Je bent het voorbeeld voor je broeders! Je wordt niet geacht hun te onderwijzen dat ze je zo erg overstuur kunnen maken dat je niets met hun genezing van doen wilt hebben! Lieve help, wanneer je mensen in de duisternis ziet zou dat je moeten vertellen hoezeer ze je nodig hebben in plaats van te zeggen: “Ik loop hier van weg want ze willen niets horen.” Hoe zit het met de Macht van God?

Vergeef iedereen, en ook jezelf, voor alle geloof dat ze afgescheiden zijn van jou en van hun Bron!


Ik houd van jullie. Wees voor altijd en voor eeuwig gezegend.


*Rananda verwijst naar de eerste zin van hoofdstuk 19, Genezing en geloof: “We hebben eerder al gezegd dat vrede onvermijdelijk is wanneer een situatie geheel aan de waarheid is gewijd.”


* Rananda refereert aan de eerste zin uit ECIW T19.I Genezing en Geloof: "We hebben eerder al gezegd dat vrede onvermijdelijk is wanneer een situatie geheel aan waarheid is gewijd."

bottom of page